Thursday, June 25, 2015

ILMU DAN AMAL

ILMU DAN AMAL

Ilmu ini umpama sbtg pokok, buahnya adalah amal.

Akak dulu dtg dpd keluarga yg "biasa2" saja..jadilah akak orang yang "biasa2" dengan ilmu yang biasa2 juga.

Masa tu kita tak rasa berdosa tak tutup aurat dgn sempurna, bertudung jarang n singkat, kaki dan lengan kita xrasa itu aurat yg perlu ditutup. Pakai baju fit dengan bangganya. Bersanggul tinggi itu tak tinggal. Pelik pada pandangan mata kita bila tengok ada orang berstokin hatta bersarung lengan.

Rendahnya iman masa tu..

Walaupun mmg pada asalnya bukan jenis kaki mengumpat tapi kita juga tak rasa berdosa bila kadang2 bercakap pasal orang.

Kita tak rasa bersalah bila lewat2kan solat.

Kita jg tak rasa bersalah bila tetiba amarah datang..cakap jerit-jerit dengan bangganya..konon aku hebat orang gerun dengan aku.

Bila ada artis kat tv kata "kita kalau nk berhijrah, hati kena betul ikhlas baru lah perubahan kita berkekalan..", kita pun sepenuh hati mengiakan pandangan tersebut dan kata2 itu mcm tertanam dlm jiwa. Seterusnya tanpa rasa bersalah kita meneruskan hidup yang sebegitu bertahun-tahun sambil menunggu datangnya IKHLAS itu.

**********
Sesungguhnya hidayah itu milik Allah. Akhirnya kita "ditegur Allah" secara halus menerusi ujian-ujian yang ditimpakan.

Rupa-rupanya proses menunggu hadirnya IKHLAS  ini terjadi bila kita KEKURANGAN ILMU.

Punca kurang ilmu bila kita jarang2 sekali mendengar tazkirah2 agama, jarang sekali membaca buku2 agama, apatah lagi melangkahkan kaki menghadiri majlis2 ilmu .

BERIMU TAPI TIADA AMAL

Ada juga orang yang asalnya berilmu, agak kuat agamanya, tapi akhirnya kecundang dengan godaan kenikmatan dunia. Misalnya dulu masa sekolah bertudung labuh tapi bila bermasyarat, sedikit demi sedikit mengubah penampilan. Orang seperti ini bukan asalnya dia tidak ikhlas tapi  kerana dia TIDAK BERAMAL dgn ilmu yang sedia ada dalam jiwanya.

Pertanyaan,
kenapa ada ilmu tapi tidak beramal ?
Jawapannya kerana👉 TIDAK TAKUT PADA ALLAH

Kenapa ada ilmu tp tidak boleh istiqomah?
Jawapannya kerana👉 TIDAK TAKUT PADA ALLAH

*************
Mari kita fahami maksud tazkirah.

Tazkirah itu maksudnya PERINGATAN yang perlu didengar berulang-ulang.

Soalan : Dalam 1hari, berapa jam kita dengar tazkirah?

Kalau dalam 1 minggu, 1jam pun takde...patut lah kita sukar untuk berubah. Patutlah dah elok2 bertudung labuh tanpa malu dengan Allah kita bertukar ke tudung pendek.

TIPS KEMBALI KEPADA FITRAH KEJADIAN KITA.

👉Mulai saat ini serapkan dalam jiwa RASA TAKUT PADA ALLAH.
👉Bayangkan AZAB NERAKA yang menanti orang yg suka mengumpat, suka berprasangka buruk, kerap menyakitkan hati org lain dgn setiap bicara, malas dalam ibadah.
👉Awal2 ni buka youtube dan dengar berulang2 pelbagai tazkirah dan setiap ilmu diamalkan.
👉Hadiri majlis2 ilmu dan amalkan ilmu2 tersebut.

Tanda2 ilmu yg kita amalkan itu ilmu yg baik, perangai kita menjadi bertambah baik dan kita seronok beramal dengannya.

Semalam bila ramai yang bertanya macamana nak istiqomah...mcmna nak atasi amarah...masa tu tak dapat nk bagi tips n penerangan yg detail sebab merasakan tiada ilmu tentang itu.

Alhamdulillah sangat2..syukur ya Allah..pagi ni diperdengarkan tazkirah ustazah norhafizah yang menerangkan dgn detail tentang masalah ini. Allah maha mendengar dan mengabulkan doa.😭

***********
Mungkin dalam hati orang orang yang belum berhijrah, mereka tertanya2 apa kesannya pd kehidupan bila kita berhijrah?

Jawapan :
Bila kita berhijrah, bermaksud kita
👉membaiki hubungan kita dgn ALLAH
👉membaiki hubungan kita dengan MAKHLUK ALLAH.

Percayalah, dengan mengingati Allah hati menjadi tenang.

Kata ustazah, kesan dpd peningkatan iman :
1. Boleh mengawal amarah
2. Terasa doa mudah dimakbulkan
3. Urusan dunia Allah permudahkan
4. Sentiasa tenang menghadapi masalah.
5. Rezeki terasa sentiasa dilapangkan.
Kesemua hikmah penghijrahan ini sedang kukecapi dengan rasa penuh kesyukuran. Alhamdulillah.

~tidak rugi berhijrah~

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete