Friday, September 7, 2012

LELAKI INI HIDUP TANPA WANG DAN HARTA



Jika orang kata, ulat dalam batu pun boleh hidup, inikan pula manusia. Ini yang dipraktikkan oleh seorang lelaki yang dikenali dengan nama Daniel Suelo berusia 51 yang tidak berduit walau satu sen pun, namun dia hidup gembira. Dia tidak mempunyai hutang atau sewa rumah yang perlu dibayar atau terpaksa membeli makanan atau minuman. Sebaliknya, dia memilih untuk tinggal di dalam gua dan mencari makanan di dalam tong sampah atau merebus binatang yang mati dilanggar di jalan raya.



Dia juga mandi tanpa sabun di anak sungai. Suelo, menukar namanya daripada Shellabarger pada 2000 selepas memutuskan untuk tidak menggunakan wang dalam kehidupan hariannya. Misinya adalah untuk menggunakan benda sedia ada di muka bumi ini tanpa membayar sesen pun.
Dia bukannya seorang yang manusia yang asalnya dilahirkan sebagai lelaki gua, sebaliknya Suelo mempunyai kelulusan dalam bidang antropologi dari Universiti Colorado.
Dia pernah mempunyai sebuah rumah dan membeli belah di pusat beli belah, namun Suelo mula berasa bosan kerana terpaksa melakukan urusan berkenaan. Bagi penganut agama kristian ini, kerja harian yang dilakukannya itu dilakukan tanpa ikhlas, lantas dia berhenti kerja dan mengembara ke India.

Sepanjang kehidupan berkelana, dia mencari hala tuju kehidupan sebenar dan melakukan pelbagai kerja demi menampung kehidupan, namun akhirnya dia mendapat jawapannya. Suela menyedari bahawa ujian sebenar adalah mengetepikan materialistik yang mengejar wang dan harta benda semata-mata sebaliknya kembali kepada aspek asas iaitu hidup tanpa harta benda.

Ia bererti tidak mengharapkan apa-apa balasan, hidup bebas tanpa hutang, tanpa kad kredit dan tidak dibebani masalah kewangan. Satu-satunya wang pembayar cukai yang ditumpangnya ialah menggunakan jalan raya serta perpustakaan awam.  Dia kini mempraktikkan kehidupan tanpa wang kerana baginya wang hanya satu ilusi.



No comments:

Post a Comment