Monday, February 14, 2011

Kasih tiada tandingi...



Aris Ariwatan

1234


Satu... kasih yg abadi
Tiada tandingi dia yang satu
Dua... sayang berpanjangan
Membawa ke syurga kasihnya ibu

Tiga... lapar dan dahaga
Rela berpayahan setianya ayah
Empat... mudah kau ketemu
Berhati selalu beza antara
Kasih dan kekasih

( korus )
Ibu kuingat dahulu
Menyisir rambut ku kemas selalu
Ayah menghantar ke sekolah
Bergunalah ilmu bila dewasa

Sayang dengar lagu ini
Untuk kau sandarkan buat pedoman
Jangan manis terus ditelan
Pahit terus dibuang... itu bidalan
Harus kau renungkan

♥mak & ayah♥


♥♥me n dinie wif my daddy n mak ♥♥

Kali nie..aku nak story sikit pasal mak..ayah...ibu...abah...umi...walid...mama..papa...dady..mommy...ape2 la yang korang bahasakan parents kowang..hehhe.... dan aku pun nak story sikit tentang asal usul ku...


...Actually aku sebenarnya bukan lah anak kandung family aku yg ado skang ni...diorang amek aku dari kecik sejak umor 2 hari lagi (bak kata orang ngah merah lagi ler..) ..tapi diorang bukan orang lain...makcik aku gak.. (mak n dady takde zuriat sndiri)..aku pon tau masa tu umor aku 9 tahun rasenyer la..tak brape nak hingat!! heheh... masa aku tau tu aku jadik konfius sebab selalu balik kampung jek orang dok tanya ni ke anak 'zaiton' tu (panggilan nama mak kandung aku)..sedangkan setahu aku time tu mak aku nama Chah..apesal kata aku anak Zaiton lak..sedangkan ZAiton tu setahu aku makcik aku...jadi kerana tak puas ati aku tanya Mak aku...memula dia tak mo cakap gak..macam2 la die karang cerita..kata diorang saje tanya la..kata kat surat beranak tu orang salah tulis lah... last2 agaknya kesian tengok aku yang dilanda delima..akhirnya mak aku cerita gak..sebelum citer tu die rasuah aku dulu ngan mainan supaya aku tak sedih agaknya..hehehe....tapi selepas dia cerita taktik merasuah dia tak menjadi..aku nangis gak..sebab ape pon aku tak tau..sedih ke sebab selama ni diorang tak cerita ke..ntah la..time tu mana aku faham sangat..hahhahhaha (boleh gitu..?)

Then..pas tahu tu aku cam biase jek...tapi bile balik kampung jumpa family kandung aku ..ade la rasa cam 'malu alah'..hahha (miang jek...) sebab aku tak berape rapat ngan diorang...maybe sebab jarang jumpe..jumpe pon time cuti sekolah jek... tapi masa aku kecik2 aku cukup rapat ngan kak teh aku...masa kami kecik2 muka kami seiras la..(kata orang..tp aku rasa cam takde pon..) hehehe... tapi aku still stay ngan family angkat aku (penah dady aku bg kata dua nak dok ngan sape..aku of coz la pilih family angkat aku sbb dari kecik ngn diorang da..).... tapi hubungan kekeluargaan itu tetap terjalin baik..hingga kini... cuma mungkin jarang berjumpa sebab kekangan masa dan kejauhan...(ecehhh...)

Sebenarnya tujuan aku story pasal family bagai ni semua...nak explain (tak reti berkata-kata sangat aku ni pon..) walau sape pun family kita..sama ada kandung ke angkat ke sedara ke..bukankah kita WAJIB menghormati mereka... begitu juga dengan keluarga mertua...mereka pun dah jadi keluarga kita... bilamana mereka menegur salah silap kita bukan bermakna mereka membenci..atau tak suka kita..mereka sayangkan kita..tak mahu kita terus leka dan lalai dalam kekhilafan kita sendiri...salah ke kalau kena tegur? hina ke kena tegur? ermm.....tepuk dada tanya hati yer........

Aku sebenarnya terkilan dengan sikap dan pemikiran sesetengah orang...yang bila keluarga mereka menegur akan sesuatu tapi mereka melenting...walaupun mungkin bukan salah mereka tapi salahkah seorang ibu @ ayah menegur anaknya?? even cam aku ni kena tegur dengan mak @ dady aku..even aku anak angkat diorang jek..aku still admit maybe salah aku...so kenapa nak melenting?? sedarlah mereka dah banyak berkorban masa dan tenaga...keringat dan jasa mereka tak dapat kita balas... jangan hanya kerana ditegur kita membuang keluarga....tidak kesalkah nanti andai bila mereka2 dah tiada..dan andai kesalahan kita tu tak terampun... dan andai kita mengecewakan hati mereka..membuat mereka rasa terluka dengan sikap kita....kita lewat utk mengucapkan maaf??bagaimana rasanya......??????

    Jagalah hati mereka..hormatilah mereka..selagi mereka ada hayat di dunia ini......





No comments:

Post a Comment